TÁMOP 3.1.4/08/2
Iskolánk a TÁMOP-3.1.4-08/2 pályázati konstrukcióban "Kompetencia alapú oktatás bevezetése, egyenlő hozzáférés és szakmai megújulás a herendi általános iskolában" című pályázata 24.997.643,- Ft támogatást nyert el a címben meghatározott szakmai fejlesztésre.
A projekt időszak a 2009/2010-es tanévet foglalja magában teljes egészében.
Előzmények
Az utóbbi években elvégzett nemzetközi felmérések szerint (PISA fel-mérés) Magyarországon az általános iskola befejezéséig nem, vagy csak hiányosan… fejlődnek ki a tanulókban a továbbtanuláshoz, illetve különféle szakmák elsajátításához szükséges alapkompetenciák, mint például az olvasás-szövegértés, az érvelő-bizonyító és az elemző szövegalkotás, a gyakorlat közeli, életszerű helyzetekben alkalmazható matematikai eszköztudás, a mindennapi természetismeretet maga-sabb szinten újraformáló, alkalmazható természettudományos tudás.
A ma jellemző frontális és zömmel lexikális ismeretközlő eljárásokat ezért fel kell váltania az iskolarendszer egészére kiterjedő, kompetenciaalapú nevelési, oktatási módszertannak. Különösen nagy fontosságú a kisiskolás korban kialakított alapképességek és készségek, valamint a kulcskompetenciák fejlesztése. Ennek ki kell terjednie az értő olvasás, a számolási és matematikai készségek területére, az idegen nyelv és a szociális kompetenciák fejlesztésére, valamint az életpálya építés iskolai fejlesztésének megteremtésére.
A pályázat alapvető célja a sikeres munkaerő-piaci alkalmazkodáshoz szükséges, az egész életen át tartó tanulás megalapozását szolgáló képességek fejlesztése és kompetencia alapú oktatás elterjesztése a magyar közoktatási rendszerben, ami hozzájárul a foglalkoztatási helyzet javításához. Ennek érdekében a pályázat a kompetencia alapú oktatás módszertanának és eszközeinek széleskörű elterjesztését célozza, a pedagógusok módszertani kultúrájának korszerűsítését, a tanulók képességeinek és kulcskompetenciáinak egyénre szabott fejlesztését és megerősítését, a rendszerben meglévő szelektív hatások mér-séklésével, valamint az egyenlő hozzáférés és esélyegyenlőség szempontjainak érvényesítésével.
A pályázat további célja, hogy a regionális operatív programok keretében megvalósuló infrastrukturális fejlesztéseket összekapcsolja a szükséges szakmai (tartalmi, módszertani) fejlesztésekkel, annak érdekében, hogy azok egymás hatásait erősítve, komplex módon járul-janak hozzá az oktatás minőségének javulásához.
Megvalósítandó tevékenységek, beszerzések:
a) A kompetencia alapú oktatás implementációja (megvalósítása)
• A NAT (Nemzeti Alaptanterv) szerinti kulcskompetencia-területek fejlesztését, újszerű tanulásszervezési eljárások alkalmazását támogató oktatási programok és taneszközök bevezetése, adaptációja.
• Az oktatási programok, újszerű tanulásszervezési technikák alkalmazását segítő, a kulcskompetenciák fejlesztését támogató modern pedagógiai módszertan alkalmazása (kooperatív technikák, projektmódszer, témahét, múzeumpedagógia stb.).
• Digitális tartalmak, taneszközök oktatási gyakorlatban való használata, digitális készségek fejlesztése.
• A pedagógusok felkészítése fentiek intézményi implementációjára, megvalósítására, szaktanácsadói támogatás igénybevétele.
• A kompetencia alapú oktatás eredményes bevezetéséhez és alkalmazásához szükséges tanulói és tanári taneszközök beszerzése.
b) A hátrányos helyzetű és SNI tanulók esélyegyenlőségének javítása
c) Az új módszerek intézményi alkalmazása, elterjesztése, önálló intézményi innováció megvalósítása
A kompetencia a tudás, a képességek és az attitűd összességét jelenti az oktatásban. (attitűd: egyéni és társadalmi szükséglet)
A pályázat megvalósítása
Iskolánkban 10 pedagógus vállalta önként az új kihívásokat a tantes-tület támogatása mellett. Az alábbi táblázat tartalmazza a pályázatban résztvevő osztályokat, csoportokat, az őket oktató pedagógusokat és a fejleszteni kívánt kulcskompetencia területet.
Ostály/csoport | Pedagógus | Kulcskompetencia terület |
2.a | Papp Árminné | matematika |
2.b | Jank Gabriella | szövegértés-szövegalkotás |
3. évfolyam napközi | Béliné Glück Noémi | szövegértés-szövegalkotás |
4.o. | Sepsi Ferencné | matematika |
4.o. | Arnold Mária | idegen nyelv |
5.a | Schermann-né Csizmadia Márta | szövegértés-szövegalkotás |
5.b | Erős Éva | szövegértés-szövegalkotás |
5.o. emelt matematika | Bak Zsoltné | (szakmai vezető) matematika |
6.o. sima matematika | Orbán Noémi | matematika |
7.o. sima matematika | Kaphegyiné Szabó Mária | matematika |
A fejlesztés célja, hogy szolgálja a szakmai megújulást, s olyan képességek és készségek fejlesztésére fordítson kiemelt figyelmet, amelyre tanítványainknak feltehetőleg az egész életen át szükségük lesz.
A módszerről további információkat tudunk biztosítani a szeptemberben induló Szülői Klub rendezvényein.
További információk: Nemzeti Fejlesztési Ügynökség