Bemutatkozunk
Kérjük, tekintse meg digitálisan lapozható Tájékoztató füzetünket is!
Infrastruktúra
Herenden az állami elemi népiskolai oktatás 1891 novemberében kezdődött két tanerővel, egy bérelt épület két helyiségében. 1899-ben lakossági segítséggel felépült a nagy tantermes, igazgatói irodával és szolgálati lakással ellátott Kossuth utcai új iskola. Az 1950-es években már 300 diákja volt az intézménynek. A négy tanterem még a kétműszakos tanítás mellett is kevésnek bizonyult. Az 1970-es évekre csaknem duplájára nőtt a tanulói létszám, ami egy új iskola építését igényelte. 1974-ben átadásra is került az Iskola utcai 4 tantermes felső tagozatos, napközi otthonos, főzőkonyhás épület. A 90-es években valósult meg az épület bővítése, amely által az intézmény 12 osztályossá vált. Az új, korszerű létesítményben már szaktantermek, nyelvi laboratórium is helyet kapott. A herendi iskola 1996-ban vált teljes komplexummá, amikor átadták a minden igényt kielégítő sportcsarnokot. Az idei, azaz a 2011/12-es tanévtől a Kossuth utcai iskolából kiköltöztünk, és az új tanévet már az egész iskola együtt, az Iskola utcai épületben kezdte.
1998-ban az intézmény új és korszerű számítástechnika teremmel bővült. Ekkorra már a szakos ellátottság is megoldott volt. 1999 januárjában új távlatok nyíltak meg előttünk, felcsatlakoztunk az Internetre. 2006-ban a Kistérségtől 20 számítógépet és nyomtatókat kaptunk, melyekkel sikerült korszerűsíteni a nyelvi laboratóriumot. IKT-s rendszerünk három korábbi pályázatnak köszönhetően jelenleg átlagon felüli. Minden teremben van számítógép. 12 terem digitális táblával is rendelkezik. Az egész épületben wi-fin, e mellett minden teremben vezetéken is elérhető az Internet.
Nagy iskolaudvarunk van, melyen egy 20x40 m-es bitumenes kézilabda pálya, körülötte pedig 6 m széles futópálya, távolugró gödör található. A pályák melletti üres térrészen szülők összefogásával most készült egy remek játszótér.
Oktatás
Iskolánk profilja négy fő tevékenységi körbe sorolható:
- a település nemzetiségi jellegéből adódó nemzetiségi nyelvoktatás
- a tanulók jó szellemi kvalitásából és az ehhez kapcsolódó magas szintű szülői elvárásokból eredő emelt matematikaoktatás
- diákjaink kiváló művészi érzékén, kézügyességén alapuló kézműves foglalkozások, zeneiskola
Mivel Herend sváb település, 1952-ben szülői kérésre tanácsülés határozott a német nyelv csatlakozó órában való bevezetéséről. 1971-ben engedélyezték, hogy az intézményben harmadik osztálytól heti 3 órában német nyelvoktatást folytassanak. Ezt 1985-re sikerült kiterjeszteni első és második osztályra is. Iskolánkban 1996 óta heti 5 órára emelkedett a német nemzetiségi nyelvet oktató német órák száma. A 2005-ös tanévtől alsó tagozatosainknak a német órakeret terhére heti 1 órában német nemzetiségi táncot oktatunk. 2013. szeptember 1-től bevezetésre került a német népismeret oktatása.
Az 1995/96-os tanévben ötödik osztálytól felmenő rendszerben emelt szintű matematikaoktatás került bevezetésre. Felsőseink több mint 50%-a tanul ezekben a csoportokban.
Az 1980-as évek közepétől szakkör keretében ismerkedhettek tanulóink a számítógépekkel.
A 2009/10-es tanévben kompetencia lapú oktatást vezettünk be 10 bevont pedagógus és csoport részvételével.
2011/12-es tanévtől az 1-3. évfolyamokom egész napos nevelő-oktató munka folyik.
Az oktatás magas színvonalát bizonyítják eredményeink és továbbtanulási mutatóink. Rendszeres résztvevői és előkelő helyezettjei vagyunk nemcsak a megyei, de az országos szintű szaktárgyi-, művészeti- és sportversenyeknek is.
2013. szeptember 1-től a veszprémi Csermák Antal Alapfokú Művészeti Iskola telephelyeként működik intézményünkben zeneiskola.
2013. szeptember 1-től megkezdődött a magyar néptánc oktatás a szentgáli Táltos Alapfokú Művészeti Iskola telephelyeként.
2018. szeptemberétől balett oktatás a Képesség-és Tehetségfejlesztő Magán Általános Iskola, Szakképző Iskola, Gimnázium, Alapfokú Művészeti Iskola és Kollégium (Várpalota ) együttműködésével.
Állandó projektjeink
Zene Világnapja: A Veszprémi Utcazene Fesztivál mintájára szünetekben a gyerekek különböző hangszereken tartanak bemutatókat. A nap fénypontja a közös éneklés a zsibongóban.
Ötödikes avató: A nyolcadik osztályosok szervezésében lebonyolított vidám délután, amikor tréfás feladatok és mókás fogadalomtétel keretében fogadják be a felsősök a legkisebbeket, az ötödikeseket.
Márton nap: November jeles hagyományát jelenítjük meg.
Nemzetiségi nap: A sváb hagyomány- és kultúrkör egy-egy szeletét dolgozzuk fel a szülők, nagyszülők segítségével.
Utóbbi évek témái:
- Húsvét
- Farsang
- Advent és Karácsony
- Népviseletek
- Betakarítás
- Születés
- Esküvő
- Termények
- étkezési szokások
- Mesterségek
Bécsi Vásár: A hetedik évfolyam számára szervezzük ezt a programot. Célunk, hogy tanítványaink előzetes feladatok alapján német nyelvterületen alkalmazhassák tudásukat, tapasztalják meg más nemzet szokásait.
Karácsonyi Koncert: A páros évfolyamok osztályai kis műsorral ajándékozzák meg az iskola közösségét és családtagjait. Az ünnepélyes alkalomnak a Művelődési Otthon ad helyet.
Tavaszi Gála: A páratlan évfolyamok osztályai kis műsorral mutatkoznak be.
Karácsonyvárás: A téli szünet előtti utolsó tanítási napon osztálykeretben karácsonyi ünnepséget tartunk, ahol a gyerekek meg is ajándékozzák egymást.
Gyereknap: A szülői munkaközösség és a DÖK segítségével szervezett nap sok játékkal, akadályversennyel, meglepetéssel.
Tanításon kívüli tevékenységek
Az intézmény számos tanórán kívüli programot szervez tanulóinak. Ezeken a programokon jelentős létszámban vesznek részt diákjaink.
Szakkörök:
- magyar, matematika, német előkészítő
- énekkar
- kézilabda
- labdarúgás
- sakk
- német nemzetiségi tánc
- magyar néptánc
- német nemzetiségi énekkar
Szervezett programok:
-
színház (Veszprémi Petőfi Színház, Pannon Várszínház, Szekszárd Néme
Színház, Magyar Színház) - múzeumlátogatások (pl: Herendi Porcelánmúzeum, Veszprémi Laczkó Dezső Múzeum, Városlődi Nemzetiségi Múzeum)
- kirándulások
- táborok
Sportlehetőségek:
- taekwon-do
- judo
- labdarúgás
- kézilabda
- rock and roll
- magyar néptánc
- balett
Pályázataink
- TÁMOP 3.1.4
Kompetencia alapú oktatás bevezetése és szegregáció mentes együttműködési környezet kialakítása a Herendi Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény keretében
- TIOP 1.1.1/09
Digitális infrastruktúra fejlesztés a Herendi Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézményben – tanulói laptop program
- TIOP 1.1.1/07
Digitális infrastruktúra fejlesztés a Herendi Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézményben – digitális tábla program
- Veszprém megy Közoktatásáért Közalapítvány pályázata
SNI fejlesztésben alkalmazható eszközök vásárlása - Varázsbetű programcsalád
- Iskolafejlesztési Alapítvány - "Tanulói részvétel az iskolában" projekt
Az iskolai kommunikáció, a diákok szervezőkészségei és a diákok érdekképviseleti rendszerének hatékonyabbá válása a cél.